1. wydawanie decyzji o pozwoleniu na budowę i roboty budowlane,
2. wydawanie decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę,
3. wydawanie decyzji o zmianie pozwolenia na budowę,
4. wydawanie decyzji o przeniesieniu decyzji o pozwoleniu na budowę na rzecz innego podmiotu,
5. przyjmowanie zgłoszeń zamiaru budowy i wykonania robót budowlanych, dla których nie jest wymagane pozwolenie na budowę,
6. przyjmowanie zgłoszeń rozbiórek, nie objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę,
7. przyjmowanie zgłoszeń zamiaru zmiany sposobu użytkowania, dla których nie jest wymagane pozwolenie na budowę,
8. wydawanie zaświadczeń potwierdzających powierzchnię użytkową budynków mieszkalnych jednorodzinnych,
9. wydawanie dzienników budowy, montażu i rozbiórki,
10. wydawanie decyzji rozstrzygających o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości w celu wykonania robót budowlanych,
11. wydawanie zaświadczeń o samodzielności lokali,
13. prowadzenie spraw związanych z udzieleniem zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych,
14. przygotowywaniem dokumentacji dla organów wyższego stopnia, w związku z odwołaniami od decyzji i postanowień,
15. prowadzenie rejestrów: decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę, zgłoszeń zamiaru budowy i wykonania robót budowlanych oraz zgłoszeń zamiaru zmiany sposobu użytkowania, dla których nie jest wymagane pozwolenie na budowę, zaświadczeń o samodzielności lokali, zaświadczeń potwierdzających powierzchnię użytkową budynków mieszkalnych jednorodzinnych, wydawanych dzienników budowy,
16. prowadzeniem ewidencji ruchu budowlanego w poszczególnych latach,
17. przekazywaniem organom nadzoru budowlanego: ostatecznych decyzji o pozwoleniu na budowę wraz z zatwierdzonym projektem budowlanym, zgłoszeń zamiaru budowy i wykonania robót budowlanych oraz zmiany sposobu użytkowania,
18. przekazywanie do organu wyższego stopnia rejestrów wniosków oraz decyzji o pozwoleniu na budowę.