CLXXVIII Koncert Pałacowy


Dyrektor Pałacu Lubostroń Andrzej Budziak zaprasza serdecznie na CLXXVIII Koncert Pałacowy. Koncert w wykonaniu Katarzyny Bąkowskiej (skrzypce), Ewy Skardowskiej (fortepian) i Doroty Zimnej (klawesyn) odbędzie się 8 czerwca 2014 r. o godz. 17.00 w Sali Rotundowej.

Wstęp - 10 zł

W programie:
Jan Sebastian Bach (1675-1750) - Sonata G-dur BWV 1021 na skrzypce i basso continuo

Jan Sebastian Bach - Sonata e-moll BWV 1023 na skrzypce i basso continuo

Francesco Geminiani (1687-1762) - Sonata e-moll na skrzypce i basso continuo

Andrzej Kurylewicz (1932-2007) - Kołowrotek na fortepian (1995)

Andrzej Kurylewicz - 5 Rozgrzewek na fortepian (1975)
Presto accelerando e un poco rubato
Presto vivace
Allegro ma non troppo
Mazourka
Prestissimo

Karol Szymanowski (1882-1937) - Kołysanka La Berceuse d’Aitacho Enia na skrzypce i fortepian (1925)

Aleksander Tansman (1897-1986) - Fantasie pour violon et piano (exp.) (1963)
Molto vivace
Lento espressivo, ma poco rubato
Molto vivace

Grażyna Bacewicz - Caprice na skrzypce solo (1968)

Witold Lutosławski (1913-1994) - Lullaby for Anne-Sophie na skrzypce i fortepian (1989)

Grażyna Bacewicz (1909-1969) - Humoreska na skrzypce i fortepian (1952)


Katarzyna Bąkowska - ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie Henryka Keszkowskiego. Obecnie pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego w tejże uczelni, prowadząc klasę skrzypiec. Jest również pedagogiem Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych II stopnia im. F. Chopina w Warszawie oraz wykładowcą mistrzowskich kursów muzycznych (m.in. w Radziejowicach). Zasiada w jury konkursów skrzypcowych. Skrzypaczka doskonaliła swe umiejętności na studiach podyplomowych w Indiana School of Music (Bloomington, USA) u Henryka Kowalskiego i Franco Gulli. W 2012 zakończyła trzyletni staż artystyczny w Katedrze Kameralistyki Fortepianowej kierowanej przez prof. Maję Nosowską w UMFC w Warszawie. Była stypendystką wielu instytucji promujących utalentowanych artystów, m.in. Ministerstwa Kultury i Sztuki, Fundacji Kultury, Rządu Francuskiego, Fundacji Kościuszkowskiej, Dorothy Richard Starling Foundation, Warszawskiej Fundacji Kultury, FAME Festival & School oraz Fundacji Konserwatorium w Lozannie i Nicei. Zdobyła I Nagrodę w kategorii Instrumenty Smyczkowe, Grand Prix w kategorii Kameralistyka oraz Nagrodę Specjalną za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora (Duetto Lirico A. Kurylewicza wraz z pianistką Ewą Skardowską) podczas I Międzynarodowego Konkursu dla Pedagogów (Warszawa, 2013). Jest finalistką konkursu T. Wrońskiego na skrzypce solo (1995). Brała udział w festiwalach muzycznych i koncertach, m.in. podczas Festiwalu Mozartowskiego we Wrocławiu, Koncercie Roku w Galerii Porczyńskich, Filharmonii Opolskiej, Krakowskiej, Łazienkach Królewskich, Musica Sacra w Sopocie, Summer Festival w Bloomington, Fame Festiwal w Lawrencaville. Uczestniczyła w mistrzowskich kursach interpretacji w Polsce, Francji, Szwajcarii i USA, pracując obok wyżej wymienionych z Janem Staniendą, Ericiem Friedmanem, Gerardem Pouletem, Dong-Suk Kangiem, Pierre Amoyalem. W działalności skrzypaczki szczególne miejsce zajmują recitale kame ralne: od baroku do muzyki współczesnej. Szczególnie bliska jest jej twórczość kompozytorów polskich: Szymanowskiego, Wieniawskiego i Paderewskiego (nagranie Sonaty a-moll). Artystka koncertowała m.in. w Chicago (Nord Shores Center for Performing Arts) oraz na zaproszenie H. Kowalskiego w Bloomington (duety na skrzypce i wiolonczelę Koday’a i Ravela, polski barok: Jarzębski, Zieleński i Żelechowski). Wszechstronności jej zainteresowań dopełnia wykonawstwo muzyki dawnej (m.in. z Urszulą Bartkiewicz, Anną Sawicką, Dorotą Zimną i Antonem Birulą).

Ewa Skardowska
- absolwentka dyplomowych i podyplomowych studiów pianistycznych w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasach Bronisławy Kawalli i Jana Ekiera; klasie kameralistyki Mai Nosowskiej oraz wykonawstwa muzyki współczesnej - Szabolcsa Esztenyi. Kontynuowała studia pianistyczne w ramach Post Graduate Diploma Program w Peabody Conservatory of Music (Baltimore, USA) u Ellen Mack. Jest laureatką dwóch ogólnopolskich konkursów pianistycznych (Katowice, Szczecin). Ukończyła prestiżowe kursy mistrzowskie w Weimarze (Jacob Leteiner) i Salzburgu (Boris Bloch). Występowała z takimi artystami jak: Claude Delangle, Jean Pennings, David Pituch (saksofon) oraz Rodney Miller (śpiew). Pianistka pracuje w macierzystej uczelni (Katedra Kameralistyki Fortepianowej). Tam też w grudniu 2008 uzyskała stopień doktora sztuki. W 2008 wydała płytę z utworami kameralnymi Martinu, Hubeau, Basseta, Merssona i Denisova. Ewa Skardowska jest autorką prawie 100 artykułów o muzyce, publi kowanych na łamach "Twojej Muzy" i Dialogu Społeczno-Edukacyjnego. Od 2004 pianistka związana jest z VARSOVIA PIANO TRIO, z Adamem Zarzyckim (skrzypce) i Piotrem Hausenplasem (wiolonczela), z którymi koncertowała w Polsce i wielu krajach świata: Francji, Słowenii, Turcji, Danii, Rumunii, Mołdawii, Finlandii, na Białorusi, w Czechach, Irlandii Płn., Gruzji, Egipcie, Chinach i Wielkiej Brytanii. W 2006 wraz z trio pianistka nagrała dla DUX płytę z muzyką polską (Panufnik, Różycki, Kulenty i Chmielarz). W 2009 VPT reprezentowała Polskę podczas "Polska!Year" w Wielkiej Brytanii (Belfast), otwierała Rok Chopinowski w Filharmonii Mińskiej na Białorusi oraz Konserwatorium Muzycznym w Tbilisi (Gruzja), a także prezentowała muzykę polską ostatniego dwudziestolecia w Tempelinaukio w Helsinkach. W 2009 występowała na 50. Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Mariańskich Łaźniach; w lutym 2010 w Palace Ghuri w Kairze, a październiku 2010 w Chinach, podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej. Jesienią 2010 odbyła też tourneé związane z Rokiem Chopinowskim po Turcji. Z VPT pianistka koncertowała w Filharmonii Narodowej (2008), Filharmonii Kieleckiej i Opolskiej (2010, 2013) i Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina (2009 i 2011). Występowała na koncertach organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich, a także podczas Festiwalu Muzyki Kameralnej w Radomiu, Międzynarodowym Festiwalu im. M. Agrikoli Świebodzinie, Międzynarodowych Dniach Muzyki w Zamościu, Festiwalu Schulzowskim w Uniwersytecie Warszawskim (2012) oraz koncertach w Akademiach Muzycznych w Łodzi i Bydgoszczy (2012). Od 2010 roku Ewa Skardowska związana jest z warszawską Piwnicą Artystyczną Kurylewiczów. Projekt muzyczno-poetycki z Gabrielą Kurylewicz i jej udziałem prezentowany był w różnych form ach w Piwnicy Kurylewiczów, Och-Teatrze, Studiu Koncertowym S-1 w Warszawie oraz, we wrześniu 2011 oraz 2012 z sukcesem, w Steinway Hall w Londynie. Ostatnio pianistka występowała w Sofii (w VPT wykonując tria polskich kompozytorów oraz we współpracy z muzykami bułgarskimi grając Kwintet op. 29 G. Enescu), a także w Banaroya Founder Hall w Seatle, gdzie zagrała recital z utworami Kurylewicza. Była też jurorką V Seattle International Piano Competition (USA).

Dorota Zimna ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie klawesynu prof. Urszuli Bartkiewicz, następnie Podyplomowe Studium Instrumentalistyki w tej samej uczelni. W 2010 roku została przyjęta na Studia Doktoranckie w AM w Bydgoszczy. Uczestniczyła w klawesynowych kursach mistrzowskich prowadzonych przez Ch. Schornsheim, N. Parle'a, A. Böttichera, M. Krolla, L. Stawarz, A. Ratkowską oraz w kursach dla zespołów muzyki dawnej prowadzonych m.in. przez M. Schmidt-Casdorffa, P. Pandolfo, W. Cartera, J. Gover. Była koordynatorem projektu naukowo-badawczego Zapomniane dziedzictwo, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. W 2008 uczestniczyła w pracach nad publikacją nutową Polska muzyka klawiszowa. Z Wydawnictwa Józefa Elsnera na klawesyn lub fortepian pod redakcją Urszuli Bartkiewicz. Od 2005 roku jest wykładowcą w Zakładzie Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, od 2007 wykładowcą Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej odbywających się początkowo w Bydgoszczy, obecnie w Warszawie. Występuje jako solistka i kameralistka. Jest członkiem zespołu Laboratoire de la Musique, który do swoich największych osiągnięć zaliczyć może zwycięstwo w konkursie zespołów muzyki dawnej odbywającym się w ramach XII Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy (lipiec 2011) oraz zdobycie II nagrody oraz Nagrody Publiczności na 11. Międzynarodowym Konkursie im. Biagio Mariniego w Neuburgu (Niemcy, sierpień 2010).

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

X