Udane Targi LATO 2007
W dniach 20-22 kwietnia teren AWF w Warszawie zamienił się w wielki kiermasz propozycji wyjazdów krajowych, jak i zagranicznych głównie na wiosenno-letni sezon turystyczny. Podczas XII Targów Turystyki i Wypoczynku LATO 2007 z ofertą 329 wystawców z 16 krajów zapoznały się prawdziwe tłumy zwiedzających - blisko 32 000 osób poszukujących ciekawych pomysłów na spędzenie wakacyjnego urlopu czy weekendu. W programie targów znalazły się również ważne wydarzenia dla branży turystycznej.
Uroczystego otwarcia targów dokonali: Tomasz Siemoniak – Wicemarszałek Województwa Mazowieckiego, Elżbieta Wyrwicz, Dyrektor Departamentu Turystyki w Ministerstwie Gospodarki, Wojciech Kodłubański – Wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej oraz František Ružička - Ambasador Republiki Słowackiej w Polsce.
Dla ciekawych świata
Ofertę turystyczną zaprezentowało 329 wystawców z Austrii, Chorwacji, Cypru, Czech, Francji, Grecji, Kuby, Polski, Słowacji, Sri Lanki, Wenezueli, Łotwy, Ekwadoru, Litwy, Niemiec oraz Włoch.
W propozycjach przedstawicieli biur podróży, agencji turystycznych, hoteli, ośrodków wypoczynkowych i spa, gospodarstw agroturystycznych, sanatoriów, pensjonatów, a także touroperatorów, ubezpieczycieli turystycznych oraz przewoźników znalazły się niemal wszystkie kraje europejskie. Pojawili się nasi sąsiedzi: Czechy, Słowacja, Niemcy, a także: Hiszpania, Włochy, Austria, Chorwacja, Grecja, Szwecja i Finlandia. Nie zabrakło popularnych azjatyckich i afrykańskich rejonów Morza Śródziemnego, a nawet tak egzotycznych okolic, jak: Boliwia, Dominikana, Indonezja, Kuba, Liban, Malezja, Meksyk, Wenezuela czy Wyspy Kanaryjskie.
Od Bałtyku po Tatry
Podczas otwarcia targów Wojciech Kodłubański – Wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej podkreślił m. in., że Targi LATO doskonale wpisują się w promocję całej Polski. W Sali Gier zaprezentowały się niemal wszystkie polskie województwa, gminy, powiaty, miasta, regiony oraz Polska Federacja Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne”. Atrakcyjnie przygotowane stoiska kusiły gości ciekawymi propozycjami wypoczynku w najciekawszych miejscach naszego kraju. Można było tu skosztować lokalnych smakołyków: wiejskiego chleba ze smalcem, prawdziwych toruńskich pierników, domowych ciast, przeróżnych rodzajów miodu pszczelego z najczystszych regionów Polski, smakowitych konfitur, nawet tak nietypowych jak z papryki. Ponadto zwiedzający mogli zakupić ludowe wyroby rękodzielnicze, m. in.: koronkarskie, z drewna, wikliny i wosku pszczelego.
Na terenie zewnętrznym targów w osobnej hali zapromowało się Mazowsze. Wśród atrakcji turystycznych znalazły się miejsca związane z życiem i twórczością Fryderyka Chopina z uwagi na zbliżającą się 200. rocznicę urodzin kompozytora.
Wyspy słońca dla leniuchów i survival dla odważnych
Każdy mógł znaleźć coś dla siebie – różnorodność przedstawianych ofert była ogromna. Egzotyczne kraje i nadmorskie wybrzeża, wypoczynek w ośrodkach spa turystyka aktywna – wyprawy wspinaczkowe, rejsy, wyjazdy nurkowe i żeglarskie, spływy kajakowe, a nawet trekking po pustyni. Można było przebierać w propozycjach wyjazdów dla dzieci i młodzieży (zielone szkoły, obozy językowe, szkoły przetrwania) oraz wyjazdów firmowych (imprezy szkoleniowe, integracyjne, motywacyjne). Targi chętnie odwiedzali też „poszukiwacze pomysłów” na własną kompozycję wakacyjnego wyjazdu. Słowem, przedstawiona oferta mogła zadowolić nawet najbardziej wymagających odbiorców.
Wielu wystawców przygotowało na czas Targów LATO atrakcyjne rabaty na proponowane przez siebie usługi - na miejscu każdy mógł zakupić wymarzony wyjazd po najtańszych w tym sezonie cenach. Można było także bezpośrednio od specjalistów uzyskać cenne informacje, m. in. na temat profilaktyki chorób zakaźnych w podróży, a nawet skorzystać z bezpłatnej porady lekarzy specjalistów medycyny tropikalnej i medycyny podróży.
Ponadto na zwiedzających czekało wiele konkursów przygotowanych przez wystawców oraz organizatorów wydarzeń towarzyszących. Wśród nagród znalazły się m. in.: rower marki Wheeler, tygodniowy pobyt w apartamencie Interhome w Szwajcarii, weekendowy wyjazd do Kotliny Kłodzkiej, tygodniowy turnus na imprezie żeglarskiej na Mazurach, wakacyjny wyjazd z jogą czy przelot paralotnią nad Twierdzą Modlin i terenem Wisły, Narwi oraz Wkry.
Duże zainteresowanie, przede wszystkim przedstawicieli mediów, wzbudziła prezentowana na stoisku Fabryki Porcelany AS Ćmielów statuetka dwóch piłkarzy, jednego w barwach biało-czerwonych czyli polskich, drugiego – w żółto-niebieskich, czyli ukraińskich walczących o piłkę. Statuetka powstała na piłkarskie Mistrzostwa Europy EURO 2012 i ma szansę stać się oficjalnym gadżetem tych Mistrzostw.
Fundusze dla turystyki – spotkania branżowe
Targi LATO to impreza dla klientów indywidualnych, ale także ważne wydarzenie branżowe.
Podczas seminarium Polskiej Organizacji Turystycznej pt. „Informacja turystyczna a marketing regionów” można było dowiedzieć się czego i jak szuka w Internecie turysta oraz jak zamienić turystę interaktywnego na „prawdziwego”, niekoniecznie przez własną stronę internetową. Został też omówiony temat funduszy strukturalnych dla turystyki.
Przy pełnej sali odbyło się też spotkanie branży turystycznej z Podsekretarzem Stanu Ministerstwa Gospodarki Marcinem Korolcem pod hasłem „Fundusze strukturalne dla turystyki w latach 2007-2013”, które zorganizował Departament Turystyki w Ministerstwie Gospodarki oraz Polska Izba Turystyki. Spotkanie było poświęcone możliwościom wykorzystania środków finansowych z Unii Europejskiej oraz sprawom związanym z przepisami w turystyce obowiązującym na terenie UE.
W programie znalazły się także: ogólnopolska konferencja prasowa inaugurująca 2007 rok rokiem szlaków turystycznych PTTK oraz konferencja prasowa Turystycznej Sieci Marzen Geovita Sp. z o. o., podczas której odbyła się m. in. prezentacja Katalogu Stowarzyszenia Zarządców Obiektów Rekreacyjno-Turystycznych wydanego po raz pierwszy właśnie na Targi LATO 2007.
Wiosenny piknik z nagrodami
Choć temperatura nie była jeszcze typowo letnia, z pewnością można mówić o wakacyjnej atmosferze, która panowała na targach, a w szczególności na terenie zewnętrznym. Podczas sobotnio-niedzielnego festynu było tu głośno i tanecznie: można było posłuchać kapel ludowych, w tym nagrodzonego wieloma nagrodami Zespołu DRUŻYNA ze Słowacji, a także obejrzeć pokazy tańców folklorystycznych i walk rycerskich.
Targom LATO towarzyszył II warszawski ZLOT CARAVANINGOWY zorganizowany przez Polski Związek Motorowy. W ramach zlotu odbyły się pokazy sportów motorowych z udziałem wybitnych polskich sportowców oraz ich sprzętu – motocykli enduro, samochodów rajdowych, gokartów oraz quadów, a także pokazy Mistrzów Polski w jeździe sportowej z przyczepą kempingową i pokazy ratownictwa drogowego. Nie zabrakło również porad ekspertów – praktyków turystyki kempingowej.
Zarówno bardziej , jak i mniej zaawansowani mogli spróbować swoich sił w zorganizowanym przez PTTK biegu na orientację oraz wziąć udział w rajdzie „Warszawskiej Odznaki Krajoznawczej”.
Najlepszy regionalny produkt turystyczny
Ostatniego dnia ogłoszono wyniki konkursów, które już od wielu lat towarzyszą Targom LATO. W konkursie Polskiej Organizacji Turystycznej i MT Polska na najlepszy, regionalny i lokalny produkt turystyczny zwyciężyli:
▪ I miejsce: Stowarzyszenie DELTA – Bałtowski Park Jurajski za produkt ”Bałtowski Park Jurajski”
▪ II miejsce: Zakład Turystyczny Podziemne Miasto Głuszyca - Kompleks Osówka za produkt „Tajemnicze Podziemne Miasto Osówka w Głuszycy”
▪ III miejsce: Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego za produkt „Kraina Legend Świętokrzyskich”.
Ponadto wyróżnienia otrzymali:
▪ Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego za produkt: „Międzynarodowy Zlot Morsów w Mielnie”
▪ Centrum Turystyki Niekonwencjonalnej w Srebrnej Górze za produkt: kompleksowa oferta dla młodzieży.
Najciekawsza ekspozycja polskiego regionu
W konkursie Polskiej Organizacji Turystycznej i MT Polska na najciekawszą ekspozycję polskiego regionu nagrodzeni zostali:
▪ I miejsce: Lokalna Organizacja Turystyczna Trzech Rzek
▪ II miejsce: Starostwo Powiatowe w Żninie
▪ III miejsce: Urząd Miejski w Ostródzie
Komisja wyróżniła także: Zachodniopomorską Regionalną Organizację Turystyczną,
Wielkopolską Organizację Turystyczną oraz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Weekend dla mieszczucha, Hit Lata i Kryształowe Słońce
W konkursie „Weekend dla mieszczucha” organizowanym przez Polską Izbę Turystyki i MT Polska, nagrodę otrzymała firma PUHIT Sp. z o. o. za weekend w Centrum Konferencyjno-Rekreacyjnym Promenada w Białobrzegach.
Natomiast głosami publiczności został wybrany HIT LATA w konkursie na najlepszą ofertę targową. Zwyciężyła firma VACANSOLEIL Sp. z o. o., nagrodzony produkt to oferta wypoczynku na najlepszych kempingach w Europie.
Wyróżnienia otrzymali:
▪ Centrum Informacyjne Lasów Państwowych za ofertę wypoczynku w obiektach turystycznych Lasów Państwowych w całej Polsce
▪ Slovak Tourist Board za ofertę turystyczną Słowacji
▪ Zakład Turystyczny Podziemne Miasto Głuszyca - Kompleks Osówka za „Tajemnicze Podziemne Miasto Osówka w Głuszycy”.
Tradycyjnie MT Polska nagrodziły oryginalne i profesjonalnie przygotowane stoiska targowe. KRYSZTAŁOWE SŁOŃCE otrzymał Samorząd Województwa Mazowieckiego, a wyróżnieni zostali:
▪ Greek National Tourism Organization
▪ Geovita Sp. z o. o.
▪ GTI Travel Poland Sp. z o. o.
▪ Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna
▪ Slovak Tourist Board
▪ Uzdrowisko Świnoujście S.A.
Ponadto MT Polska podziękowały Polskiemu Związkowi Motorowemu za zorganizowanie II warszawskiego ZLOTU CARAVANINGOWEGO podczas
XII Targów Turystyki i Wypoczynku LATO 2007.