Reintegracja uczniów po powrocie do nauki stacjonarnej
Działania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Żninie w celu reintegracji uczniów po powrocie do nauki stacjonarnej.
Powrót uczniów do nauki stacjonarnej postawił nowe wyzwania przed całym środowiskiem szkolnym. Uczniowie, rodzice i nauczyciele są aktualnie bogatsi o nowe doświadczenia zdobyte podczas nauki online, dzięki sytuacjom, z którymi musieli się zmierzyć. Powrót do szkoły poprzedzony tak długo trwającą izolacją społeczną mógł wywołać u uczniów reakcje lękowe, bezradność oraz izolowanie się od grupy rówieśniczej. U wielu uczniów mogło dojść do wzrostu zaległości szkolnych, co w obliczu wymagań może wpływać na pojawienie się zachowań takich jak złość, gniew, nerwowość wywołujących zachowania niepożądane i konflikty. Konieczność długotrwałej izolacji nasiliła w wielu przypadkach uzależnienie od urządzeń cyfrowych, Internetu.
Aby odpowiedzieć na potrzeby całego środowiska szkolnego w tym zakresie, specjaliści z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Żninie opracowali i udostępnili placówkom ,,Program wsparcia uczniów, rodziców i nauczycieli po powrocie do nauczania stacjonarnego”. Zawiera on materiały, które można wykorzystać podczas lekcji wychowawczych jeszcze w tym roku szkolnym oraz propozycje zajęć warsztatowych, które poprowadzą pracownicy poradni w nowym roku szkolnym w placówkach, które zgłoszą taka potrzebę. Program zawiera również ankietę, która pomoże szkołom zdefiniować potrzeby i problemy uczniów.
We współpracy z Lokalną Grupą Działania Pałuki - Wspólna Sprawa, nagrano kilkunastominutowy film dedykowany rodzicom, który pomoże im zrozumieć mechanizmy kształtujące zachowania dzieci, definiować symptomy depresji oraz praktyczne porady, jak można wspierać swoje dzieci po powrocie do nauki stacjonarnej. Został on przesłany w formie linku (https://www.youtube.com/watch?v=zH2qLV5rzaI) do wszystkich szkół i przedszkoli w celu udostępnienia rodzicom w sposób przyjęty w danej placówce.